Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.05.23, imieniny obchodzą: Emilia, Iwona

Terapia zaburzeń mowy

Jastrzębowska (2003a, s.368- 369) terapię logopedyczną rozumie jako ”całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się (od prostych wad wymowy do nie możności mówienia włącznie).

 

Oddziaływania te mają na celu:
•usuwanie zaburzeń mowy
•przywracanie mowy, która się nie wykształciła
•wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy
•wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
•likwidację przyczyn i skutków pierwotnych oraz wtórnych, do których zalicza się zarówno psychologiczne jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy”.

 

Rodak (2002, s. 11- 12) pisze, że terapia logopedyczna (inaczej też terapia zaburzeń mowy bądź logoterapia) to „całość czynności mających na celu usuwanie zaburzeń mowy, złagodzenie ich skutków”. Podstawowym jej celem jest prawidłowe mówienie pacjenta. Zaburzenia mowy wskazują na złożone przyczyny o charakterze organicznym i psychicznym. Przyczyny te nie jest łatwo ustalić od razu. Wymaga to starannej i kompleksowej oceny na podstawie badań medycznych, logopedycznych, pedagogicznych i psychologicznych.

 

Wykrywanie i rozpoznawanie zaburzeń mowy

Pierwszą osobą, jak podaje Błachnio (2001, s. 121), która może dostrzec u dziecka zaburzenia mowy jest nauczyciel. To on, jako pierwszy (oprócz rodziców) ma do czynienia z dzieckiem, już w wieku przedszkolnym i szkolnym. To nauczyciel powinien zauważyć symptomy mówiące o trudnościach w mówieniu, czytaniu, pisaniu. Dziecko, u którego pojawiły się tego typu zaburzenia mają bardzo mały zasób słownictwa, stosują bardzo wiele agramatyzmów.

Może to rzutować na ich zachowanie, zwłaszcza w środowisku rówieśniczym. Dzieci te bywają często aroganckie, wywołują konflikty i nieporozumienia. Zdarza się też wręcz przeciwnie, że są one płaczliwe, nieśmiałe, uległe, zachowują się inaczej niż inne dzieci. Dlatego ważne jest tu odpowiednie podejście nauczyciela, który powinien cierpliwie i wyrozumiale zareagować. Owa sytuacja nakłada na nauczyciela konieczność przyjęcia właściwej postawy, ażeby dbać o prawidłowy sposób mówienia i wysławiana się, zastosowania odpowiedniego akcentu, intonacji oraz tworzenia prostych, jednoznacznych i zrozumiałych wypowiedzi. Wskazane jest też, aby nauczyciel był osobą opanowaną, potrafiącą kontrolować swoje stany emocjonalne i psychiczne, ale także wykazywał wiele ciepła, życzliwości i zrozumienia dla zaistniałych trudności.

 

Właściwą relacją między nauczycielem i uczniem, która może przynieść prawdziwe owoce, jest relacja oparta na partnerstwie i współpracy, a nie na dominacji jednej ze stron i podporządkowaniu się drugiej. Nauczyciel winien podjąć działanie, które miałyby na celu szczególnie dobro dzieci z zaburzeniami mowy. Do działań tych można zaliczyć przede wszystkim: stworzenie ciepłej, życzliwej atmosfery pracy; cierpliwe wysłuchiwanie wypowiedzi dziecka aż do końca, a także delikatne i taktowne poprawianie błędów. Po drugie ważne jest też, aby właściwie wychowywać i uczulać klasę, w której uczą się dzieci z zaburzeniami w mówieniu, ażeby były świadome trudności i rozumiały je, a nie wykorzystywały do kpin i sensacji. Po trzecie niezmiernie ważne jest zachęcanie dzieci do mówienia i zadawania pytań, co wiąże się z kształtowaniem u nich pewności siebie. Nauczyciel powinien systematycznie kontrolować sposób wypowiadania się ucznia oraz rzetelnie te wypowiedź oceniać. Po czwarte bardzo istotną kwestią jest współpraca z rodzicami na rzecz dobra dziecka i uzyskania jak najlepszych rezultatów (Błachnio, 2001).

 

Opracowanie: Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Terapia zaburzeń mowy”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji