Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.12.15, imieniny obchodzą: Nina, Celina

Wstęp do opracowania na temat: „Edukacja psychoseksualna dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną”

Niepełnosprawność jest głęboko wpisana w egzystencję człowieka. Każdy na pewnym etapie swego życia doświadczy niepełnosprawności choćby okresowej, gdy na skutek na przykład urazu kończyn albo jakiejś choroby ma ograniczoną zdolność zaspokojenia swoich życiowych potrzeb. Niepełnosprawność determinuje rozwój człowieka i jego funkcjonowanie we wszystkich wymiarach.

 

Zgodnie z założeniami chrześcijańskiego personalizmu, człowiek jest istotą cielesno-duchową i ma niezbywalną godność. Dlatego też zawsze powinien być podmiotem podejmowanych działań. Człowiek jest integralną całością, a żaden z wymiarów człowieczeństwa nie może być rozpatrywany i analizowany w oderwaniu od tej prawdy. Płciowość człowieka jest także bardzo ważnym aspektem człowieczeństwa. Wiedza na temat tego wymiaru człowieczeństwa jest już bardzo obszerna, trzeba ją zgłębiać, aby lepiej rozumieć człowieka w relacjach do samego siebie i do innych. Wobec powyższego edukacja seksualna, zwłaszcza w okresie dorastania jest koniecznością.

 

Temat niniejszej pracy dotyczy edukacji psychoseksualnej dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Istnieje potrzeba podejmowania tej tematyki, gdyż przez wiele lat sfera ta była niezauważalna i marginalizowana. Osoby z niepełnosprawnością mają prawo do wychowania dostosowanego do ich naturalnych możliwości rozwojowych i poznawczych. Rozstrzygnięcia wymagają następujące problemy szczegółowe: Jakie treści należy przekazać dzieciom i młodzieży z zaburzeniami umysłowymi w ramach edukacji psychoseksualnej? Jakimi metodami należy się posługiwać oraz w jakim miejscu i czasie należy przeprowadzać takie wychowanie? Kto powinien podejmować się uświadamiania seksualnego?

 

W wielu krajach na świecie temat wychowania psychoseksualnego przez długi okres budził wiele skrajnych emocji. Osoby odpowiedzialne za edukację zastanawiały się czy dzieci i młodzież należy uświadamiać na temat płci i seksualności, w jakim wieku zacząć to robić i kto powinien się tego podjąć. W roku 1989 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka, która zobowiązywała rządy poszczególnych państw do zapewnienia edukacji seksualnej młodzieży. Na szczeblu międzynarodowym kwestie te rozstrzygnięto na Światowej Konferencji na rzecz Ludności i Rozwoju w Kairze w roku 1994. Miało to miejsce również podczas IV Światowej Konferencji na rzecz kobiet w Pekinie w 1995 roku. Polska brała udział w obu konferencjach oraz zobowiązała się do przyjęcia dokonanych tam postanowień.

 

Kościół po raz pierwszy zagadnienie wychowania psychoseksualnego poruszył w roku 1983. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego wydała dokument „Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości”, wskazując na podstawowe zasady wychowania seksualnego.  Edukacja psychoseksaulna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce weszła w życie wraz z Ustawą o systemie oświaty z roku 1991, kiedy to kształcenie specjalne stało się integralną częścią całościowej edukacji w Polsce.

 

Inspiracją do podejmowania problematyki związanej z edukacją psychoseksualną osób niepełnosprawnych intelektualnie są przede wszystkim wskazania Magisterium Kościoła. Zagadnieniami tymi zajęli się również między innymi: I. Fornalik, J. Augustyn, Z. Izdebski, K. Nowak-Lipińska, Z. Janiszewska Nieścioruk. Tematyce tej poświęcone zostały także prace zbiorowe: „Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną-uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński (Warszawa 2005) oraz „O seksualności osób niepełnosprawnych”, red. A. Ostrowska (Warszawa 2007). Niezwykle wartościowym źródłem na temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną są liczne publikacje Jeana Vaniera, który przez wiele lat gromadził doświadczenie z pracy oraz przebywania z tymi osobami. Pomocne w zrozumieniu tego tematu są także specjalistyczne pisma tj. ”Światło i Cienie”- pismo chrześcijańskie, wydawane przez wspólnotę „Wiara i Światło”; „Bardziej Kochani”- czasopismo poświęcone problemom osób z Zespołem Downa; „Szkoła Specjalna”-wydawana przez Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

 

Z perspektywy metodologicznej w niniejszej pracy za główny punkt odniesienia potraktowano dokonania i ustalenia nauk zajmujących się praktyką i teorią kształcenia i wychowania psychoseksaulnego. Posłużono się metodą analizy i syntezy. Materiał, który został uzyskany dzięki analizie źródeł badawczych umożliwia wyodrębnienie najistotniejszych zagadnień i problemów.  Skoncentrowano się na jakościowej analizie badanego materiału. Taki rodzaj postępowania naukowego jest szczególnie zasadny w badaniach z zakresu wychowania i edukacji, pozwala on bowiem na dogłębniejsze poznanie i zrozumienie badanej rzeczywistości. Zastosowana w pracy metoda analityczno-syntetyczna umożliwiła wysunięcie uogólnień i wniosków dotyczących wychowania psychoseksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną, ukazując potrzebę jego realizowania i wdrażania w życie.

 

Edukacja psychoseksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną przeżywa intensywny rozwój. Tematyka ta poruszana jest coraz częściej w różnych publikacjach oraz na wielu konferencjach naukowych, jednakże nie jest wyczerpująca i nie zawsze udaje się sprostać wymaganiom jakie stawia konkretna sytuacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Nadal istnieje nagląca potrzeba pogłębionych badań, analiz i opracowań dotyczących poruszanej tematyki, w świetle humanizmu chrześcijańskiego.

 

Opracowanie: Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Wstęp do opracowania na temat: „Edukacja psychoseksualna dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną””

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji