Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.20, imieniny obchodzą: Bernard, Samuel

Zaburzenia mowy u dzieci z uszkodzonym słuchem.

Istotny jest moment nabycia ubytku słuchu. Jeśli nastąpi to we wczesnej fazie dzieciństwa to do dziecka docierają niewyraźne słowa, co w następstwie wpływa na błędne formułowanie wyrazów. Mniejsze problemy z poprawnym wypowiadaniem się mają dzieci, u których ubytek słuchu wystąpił w wieku 8 lat, kiedy ich mowa była rozwinięta oraz potrafili czytać i pisać. Wpływ na kształtowanie się mowy ma także stopień ubytku słuchu.

 

Ważny jest również rodzaj niedosłuchu, który dzieli się ze względu na miejsce wystąpienia uszkodzenia, czyli niedosłyszalność przewodzeniowa i percepcyjna.

Niedosłyszalność przewodzeniowa – uszkodzeniu uległ fragment narządu słuchu, który jest odpowiedzialny za przewodzenie dźwięków.  Należy do niego przewód słuchowy zewnętrzny, ucho środkowe i płyny ucha wewnętrznego. Osoba niesłysząca ma wtedy problemy z odbiorem niskich tonów i następujących głosek: a, o, u, r, b, p, m, n. Natomiast krzywa kostna nie jest obniżona. Jednak przy odpowiednim wsparciu osoby z tą niedosłyszalnością znacznie lepiej komunikują się za pomocą telefonu niż w kontakcie rzeczywistym z daną osobą. Nie mniej jednak ich wypowiedzi są ciche, ponieważ  docierające do nich sygnały dźwiękowe są słabe i odbierają je za pomocą przewodnictwa kostnego. Dysfunkcję ucha środkowego najczęściej powodują: pogrubienie błony bębenkowej, ropa lub płyn znajdujący się uchu, niedrożność trąbki słuchowej.

 

Niedosłyszalność percepcyjna lub odbiorcza – dotyczy uszkodzenia części odbiorczej narządu słuchu, do której należą: narząd Cortiego oraz nerw VIII do jądra oliwkowego górnego. Słyszalność drgań o dużej częstotliwości jest słaba, a także występuje obniżenie krzywej kostnej. Niewyraźnie odbierane są głoski szczelinowe i zwarto–szczelinowe. Osobom z tą niedosłyszalnością towarzyszyć może zaburzenie równowagi, gdy narząd równowagi zostanie także uszkodzony. Niedosłyszalność percepcyjna charakteryzuje się przesadną intensywnością głosu, głośnym oddechu, unosowieniu głosek ustnych, brakiem akcentowania i intonacji, a także nieprawidłowym artykułowaniem spółgłosek szczelinowych i zwarto–szczelinowych.

Zatrzymanie pogarszania się mowy można uzyskać dzięki używaniu aparatów słuchowych od jak najmłodszych lat dziecka.

 

W latach 80. istotny wpływ miało także środowisko, w którym przebywa dziecko. Większe  problemy z rozwojem mowy częściej występowały u dzieci zamieszkałych na terenach wiejskich i należących do klasy robotniczej, które nie uczęszczały do szkoły, nie potrafiły pisać, ani czytać. Rodzice akceptowali tą sytuację, uważając że nie można dziecku pomóc. Dzieci wywodzące się z klasy inteligenckiej pobierały naukę w szkołach masowych, stawiano im również te same wymagania co dzieciom słyszącym.

 

D. D. Smith podkreśla trud nauczenia się przez dzieci niesłyszące mowy werbalnej. Wymaga to wieloletniej pracy i systematyczności w działaniu. Autorka zwraca także uwagę na popełniane często błędy w ocenie zamiarów i włożonej pracy w tą naukę, podkreśla też, że nie należy traktować dzieci niesłyszących zbyt surowo.

Monika Kozicka

 

Bibliografia:

  1. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1979, s. 375 – 377
  2. Smith D.D. , Pedagogika specjalna., T. 2, tłum. T. Hołówka, A. P. Zakrzewski, Warszawa 2008,  s. 98

Brak komentarzy do: “Zaburzenia mowy u dzieci z uszkodzonym słuchem.”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji